МАЙСТЕР-КЛАС

 

Слайд 1. Музична композиція.                

         Добрий день, шановні колеги! Ми раді вітати вас на нашому показовому засіданні – обміну досвідом щодо використання нових методів та прийомів на уроках української мови та літератури.

Слайд 2. «Урок ,–за словами Василя Сухомлинського, - це дзеркало загальної і педагогічної культури учителя, мірило його інтелектуального багатства, показник його кругозору та ерудиції».

Тому ми й обрали тему-

  Слайд 3.  Використання інноваційних методів навчання на уроках української мови та літератури, - аби уроки, проведені нами, були цікаві учням та містили певні інноваційні методи.   

        Сучасне суспільство  потребує зміни стратегії й тактики мовної освіти та спонукає до пошуків нових способів удосконалення процесу навчання української мови та літератури. У концепції «Нова українська школа» передбачено створення оптимальних умов для підвищення ефективності навчально-виховного процесу з метою формування компетентного мовця, розвитку його природних здібностей, реалізації власного пізнавально-творчого потенціалу. 

      Сучасний підхід до мовної освіти передбачає формування всебічно розвиненої та духовно багатої особистості, спроможної до соціальної адаптації й репрезентації власної індивідуальності засобами рідної мови. Без сумніву, якісним є такий навчальний процес, під час якого кожен учень, працюючи в комфортному темпі, успішно розвивається та досягає певного результату. В умовах сьогодення недостатньо «озброїти» учнів певним обсягом знань, умінь та навичок. Не менш важливо ще й переконати школярів у життєвій значущості знань та умінь, сформувати здатність застосовувати їх в нових, нестандартних умовах, залучаючи наявний досвід, розвинути пізнавальну активність, розумові здібності, самостійність та креативність мислення, ініціативність та творчий підхід. Цілком зрозуміло, що вчитель нині втрачає функцію транслятора знань, його завдання – допомагати учням знаходити способи розв’язання проблемних ситуацій, виробляти навички рефлексії, уміння робити самостійні висновки,  підтверджені переконливою аргументацією. Це допоможе школярам у майбутньому мислити й діяти незалежно, самостійно, успішно адаптуватись і реалізуватися в суспільстві. Саме тому в процесі викладання української мови та літератури вчитель повинен спиратися на передові педагогічні ідеї, інноваційні підходи та актуальні технології. Сучасний словесник має бути творчою особистістю, уміти оптимізувати навчальну діяльність.  Для того, щоб учень був активним учасником того, що відбувається на уроці, учителю потрібно використовувати найефективніші методи й прийоми, які б сприяли організації взаємозв'язку між учителем та учнем. Важливо привчати дітей умінню самостійно поповнювати свої знання, а при виборі типу уроку - враховувати вікові особливості учнів, їх бажання та вміння, а також той фактичний матеріал, який вивчатиметься. 

Слайд 4. На відміну від традиційних, інноваційні методи навчання мають чимало переваг.    

А саме :Варто зазначити, що інноваційні методи навчання на уроках української мови та літератури – це, насамперед, партнерські стосунки між учителем та учнем, у результаті яких здійснюється досягнення мети й завдань уроку. Саме інноваційні технології навчання сприяють розвитку ініціативи, творчості, уяви, самодисципліни, співпраці, спонукають учнів діяти спільно, формулювати свої думки, розкривати почуття, брати на себе відповідальність за навчання, досліджувати й аналізувати, самовдосконалюватися і досягати успіху. Тільки поставивши дитячу особистість у центр усієї діяльності, зробивши її посередником у взаємодії суб’єктів навчання, ми можемо побачити очі, що горять жагою відкриття, і відчути, що працювати потрібно тільки так.

Слайд 5. За словами Конфуція….

         Саме тому сучасний учитель повинен не витрачати марно час під час уроку, вибирати саме ті методи та форми його проведення, які допомагають досягти найкращих результатів, і не упускати можливостей зацікавити учнів тим чи іншим навчальним матеріалом, підвищувати їх творчу активність, розвивати навички самостійної роботи, навчити формувати власну думку та дискутувати, аби вони відчували свою успішність та інтелектуальну спроможність.

    Окрім того, інноваційні технології дозволяють здійснити одну з основних цілей навчання української мови та літератури - дати можливість перейти від вивчення предмета до сприйняття його як засобу спілкування та мислення, а навчально-пізнавальну діяльність перевести на новий творчий рівень.

Слайд 6. Адже відомо, що… «Навчання без міркування – даремне, міркування без навчання – небезпечне».

Слайд 7. Надзвичайно цікавим та ефективним сьогодні є інноваційний методичний прийом «Метаплан» - ілюстрація дискусії на задану тему, який можна використати для обговорення суперечливих, важливих проблем та для вирішення певних конфліктів у літературному творі. Головне завдання «Метаплану» не полягає в тому, щоб показати, хто правий – а хто ні, а в тому, щоб побачити якнайбільше аспектів даної проблеми.

Ціль метаплану –  аналіз проблемного питання та зосередження на пошуку спільного рішення, тобто висновку. Учні розглядають та аналізують проблему, намагаються її оцінити – як є та як має бути, називають причини, що заважають нормальному розвитку взаємостосунків, роблять певні висновки.

Слайд  8. Спосіб проведення заняття                                                                               

А. Робота в малих групах:

1.      Учитель подає тему дискусії.

2.      Формує групи по 4-6 учнів.

3.      Кожна група отримує роздаткові матеріали, які вчитель повинен підготувати заздалегідь, а саме:

  • Ø один великий аркуш паперу;
  • Ø один кольоровий аркуш паперу формату А-4, на якому учні запишуть тему дискусії, подану вчителем;
  • Ø кольорові стікери у формі трикутників, квадратів чи овалів ( приблизно 30 штук різного кольору), на яких учні записуватимуть свої міркування;
  • Ø двосторонній скотч або клей, кольорові фломастери або гелеві  ручки.

4. Учитель визначає час на виконання завдання (приблизно 30 хвилин).

5. Під час дискусії учні оформлюють плакат за наступною схемою:

Слайд 9. 

  • Ø на аркуші А-4 записують тему, тобто проблему, яку необхідно вирішити;
  • Ø прикріплюють його посередині на більшому аркуші паперу;
  • Ø у визначених  місцях (згідно з прикладом) записують міркування:
  • Ø Як є?
  • Ø Як має бути?
  • Ø Які причини заважають нормальному розвитку подій?
  • Ø У правому нижньому куті - пишуть ВИСНОВКИ.

         Наприклад, у 10-у класі під час вивчення повісті «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького ставимо проблемне питання: «Чи можливе примирення в сім’ї Кайдашів?»  Під час роботи учні вказують на те, що відбувається в  даній сім’ї…..

 Слайд 10.

-        Як усе мало бути, аби не було постійних сварок між членами родини?...насамперед - особиста власність. 

-     Називають причини, що сприяли розвитку таких стосунків: пореформений період…

-         Висновки: За яких умов між членами родини можливе примирення?

         Якщо потрібно, висновки можна поділити на «те, що залежить від людей» і на «те, що не залежить від людей». Усе, що записується на плакаті має бути узгоджено та прийнято усіма членами групи. Представники груп демонструють плакати, відповідають на запитання інших учнів, пояснюють незрозумілі фрагменти. Під час презентації учитель тільки стежить за тим, що відбувається.

6. Етап підведення підсумків: учитель озвучує висновки з усіх плакатів, обговорює результати роботи кожної групи. Якщо необхідно, можна зробити спільні висновки.

Б. Робота з цілим класом:

1. Учитель прикріплює на дошці великий аркуш паперу; записує тему (як в прикладі А) та слово «висновки».

2. Учні отримують кольорові стікери (чотири різних кольори, кожного по 5-10 штук).

3. Учні записують на стікерах відповіді на 3 поставлені запитання і по черзі приклеюють їх на плакат. Учитель або учень уголос читає зміст усіх міркувань.

4. Після цього учні формулюють висновки та прикріплюють їх на плакат.

Сьогодні спілкування все частіше відбувається у віртуальному середовищі, тому реальне спілкування стає предметом розкоші, таким собі мистецтвом, якому треба знову навчати дітей та дорослих і до якого необхідно повертатися. Сучасний урок вимагає від педагога оптимального поєднання індивідуальної, парної, групової та колективної форм організації навчальної діяльності учнів.  Оволодіння запропонованою методикою дасть можливість як педагогам, так і їх учням критично працювати з різними інформаційними матеріалами, правильно ставити запитання, аргументовано вести діалог, давати відповідь на складні контроверсійні питання не тільки на уроках, а й у житті.

    Так як на уроках не слід обмежуватися лише проблемними методами навчання, адже це – недоцільно і дидактично невиправдано, то учитель має вибрати розумний баланс між пояснювально-ілюстративними, репродуктивними методами та методами проблемного навчання, які в комплексі й розвиватимуть необхідні навички учня ХХІ століття.                                                                                              

Слайд 11. Дякую за увагу!

Комментариев нет:

Отправить комментарий