КОНСПЕКТИ УРОКІВ

 Українська мова. 11 клас

Тема: Речення як основна синтаксична й комунікативна одиниця. Риторичне питання, його стилістичні функції. Предикативна (граматична основа) речення.                          

Мета: систематизувати знання учнів про речення, стилістичні функції речень, граматичну основу, формувати вміння  визначати  підмет із присудком; розвивати логічне мислення, уміння узагальнювати й систематизувати наукову інформацію; виховувати любов до художнього слова – творчості В. Підмогильного.

Міжпредметні зв’язки: українська література.   

Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, пунктуація, стилістика.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

                                   Перебіг уроку

І. Організаційний момент.           

                      Міні-тренінг «Подаруй усмішку».                                                        

IІ.  Перевірка домашнього завдання

1.     Тестова перевірка теоретичного матеріалу про словосполученння.

2.     Перевірка домашньої вправи 107.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

    Слова Руслани Дудич:

Якщо буває ліньки щось робити,

Тоді лише задумайся на мить 

- Хтось все життя лиш мріє говорити,

Комусь цей світ побачити кортить.

Слово вчителя…

Робота з підручником с.106.  Розгляньте таблицю і дайте їй назву.                  

 IV.  Виконання вправ на закріплення вивченого.

1. Робота біля дошки. Пояснювальний диктант

Записати речення, підкреслити в них усі члени речення. Зробити повний синтаксичний розбір одного з речень (письмово).

1.     Степан був високий, тілом міцно збудований і смуглий на обличчі. 2. Справді, Надійка здавалася йому кращою від усіх жінок на пароплаві. 3. Проходячи повз книгарню, він спинився коло вітрини й почав розглядати книжки.

 

2.     «Єдиний шлях, що веде до знань, - це діяльність».

  Отож далі працюємо в парах.

 Робота в парах.  Спостереження з елементами аналізу

    Текст «Місто» - с.103, підручник з української літератури. Кожна пара отримує картки із завданнями. Виконавши їх, робить висновки про певні ознаки речення.

1 пара

   Випишіть  просте двоскладне речення. Схарактеризуйте  речення за метою висловлювання та інтонацією. Поясніть розділові знаки.

 2 пара

   Випишіть  просте односкладне речення. Схарактеризуйте  речення за метою висловлювання та інтонацією. Поясніть розділові знаки.

3 пара

   Випишіть  просте ускладнене речення.  Схарактеризуйте  речення за метою висловлювання та інтонацією. Поясніть розділові знаки.

4 пара  

   Випишіть  питальне речення.  Схарактеризуйте  речення за інтонацією та складом граматичної основи.

3.     «Навчання без роздумів – марне»

Спостереження за стилістичними функціями риторичних питань

1.     Яка роль риторичних питань у текстах?

2.Чи трапляються окличні речення в текстах наукового та ділового стилів?                    

3.     Наскільки поширені вони в текстах художнього та публіцистичного стилів?

V.    Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Сьогодні на уроці для мене важливим було…

Мені ще потрібно повторити...

Вивчити….  

Слово вчителя…

Слова Руслани Дудич: 

Якщо тебе обурюють проблеми,

Тоді подумай щиро, без вагань,

Скільки людей випрошують у неба

Хоча би день прожити без страждань?                                                                                                                                  

VI.    Домашнє завдання:

     §20. Вправа 112

 


                                                 Українська мова. 6 клас

Тема уроку:  Написання -н-  та  -нн-  у прикметниках

  Мета уроку:

Ø  ознайомити учнів із орфограмою «Написання -н- і -нн-  у прикметниках»; удосконалювати вміння писати прикметники з однією та двома -н-;

Ø   розвивати  орфографічну грамотність, уміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища;

Ø  формувати вміння знаходити прикметники в реченнях; уміти виділяти орфограму та обґрунтовувати вибір написання;

Ø  виховувати в учнів наполегливість, самостійність, старанність, бажання творчо працювати та досягати успіху.

Тип уроку: урок формування практичних знань та умінь.

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Учитель: Ми продовжуємо працювати над написанням прикметника, і сьогодні заповнимо ще одну сторінку щодо прикметника новими знаннями.  Я впевнена, що кожен із вас активно працюватиме, продуктивно використовуватиме час – і, без сумніву, досягне успіху на уроці. Тож запрошую до співпраці. Епіграфом нашого уроку є слова Авраама Лінкольна:  

Якщо хочеш досягти успіху, продовжуй вірити в себе і тоді, коли в тебе вже ніхто не вірить.

                      Авраам Лінкольн

Авраам Лінкольн народився 1809 в штаті Кентуккі.  Освіту він отримував удома, дуже любив читати.  Завдяки власним зусиллям став 16-м президентом США.

Ø  Інтерактивна вправа  «Мікрофон»

Учитель: Як ви розумієте цей вислів?

    Пам`ятайте: успіх  приходить до тих, хто не боїться діяти. І якщо ви хочете досягти успіху, намагайтесь уникати шести вад: сонливості, ліні, страху, ледарства і нерішучості.

 ІV. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

Формування нових знань, умінь та навичок

Ø  Дослідження-спостереження на основі аналізу.

Учитель: Для цього попрацюємо колективно та створимо своєрідний ,,Ефект народження правила“.


v     Робота біля дошки: зробити розбір слів за будовою

(учні самостійно формулюють правило написання –нн- у прикметниках). Цінний, сонний, камінний.

Осінній зробити словотвірний розбір.

v     Творча робота (усно): від поданих слів утворити прикметники, пояснити написання –нн-

Закон, щодень, лимон, туман, екран,  еталон, рослина.     

v     Робота біля дошки: Записати слова. Поставите наголос і визначити суфікси.

              Здоровенний, страшенний,  несказа́нний, нескінче́нний . 

Учитель: Що означають ці слова? (збільшену міру ознаки або неможливість дії).

       Спробуємо сформулювати друге правило (прикметники з наголошеними суфіксами –енн-, -анн-, що означають збільшену міру ознаки або неможливість дії завжди пишемо з двома н)         

v     Робота біля дошки: зробити словотвірний розбір слів.

Буквений, солов’їний, орлиний, весняний.

-  Від якої частини мови утворені ці прикметники? (від іменників)

-  Отже, третє правило…( у прикметниках, утворених від іменників за допомогою суфіксів -н-, -ан-, -ян-, -ин-, -їн- пишемо одну літеру –н-).

 

 V. Закріплення знань, умінь і навичок.

Ø  Робота з підручником: с. 174-175. Перевірте свої спостереження за теоретичними відомостями § 33(с.174). 

 Слова-винятки: Довгожданий, жаданий, нежданий,  шалений

v  Виконання вправи 396: Виписати прикметники з пропущеними літерами разом з іменниками, з якими вони узгоджуються. (У боротьбі щоденній. Крила соколині. Хвилин безцінних. Пташиним дзвоном. Коропиний став. Невпинна пісня. Старовинну пісню).

v  Виконання вправи 398: Прочитайте. Порівняйте вимову та написання виділених слів. Поясніть їх значення

Ø Робота біля дошки: Розподільний диктант (2 учні)

   Розподілити слова у 2 колонки: у першу – з –н-, у другу – з –нн-.

 Вправа з ключем: Один учень записує слова з -н-, другий -  -нн-.

 

Лебеди…а пісня, нездола…а держава, небес…ий обрій, цегля…ий дім, здорове…а  анаконда, греча…ий аромат, ячмі…а нива, свяще…ий Йордан, оси…ий рій, нездола…а Україна, огне…е небо, безмеж…і небеса, незліче…а армія, дерев’я…ий овід, благослове…а мить, журавли…е курликання.

 

Ключ. В іменниках підкреслити першу літеру. У третьому словосполученні другої колонки в іменнику підкреслити першу та другу літери. Прочитаєте частину вислову Томаса Манна: «Час – дорогоцінний _____  _____  _____, щоби стати розумнішими, кращими, досвідченішими і досконалішими».

 

Ø Записати вислів на дошці, пояснити розділові знаки в реченні.

Час – дорогоцінний подарунок даний нам, щоби стати розумнішими, кращими, досвідченішими і досконалішими (Томас Манн)

 

Ø Пояснювальний диктант

1.  У житті кожної людини рано чи пізно настає зорян..ий час. 

    (В. Захарченко).

2. Кладе мороз на шибку візерунки з моїх чекань, нездійснених надій.

   (В. Крищенко).

 3. А невблаганний час минав… (М. Луків).

v     Зробити синтаксичний розбір першого речення.

VI. Підсумок уроку.      

Учитель: Розкажіть про написання -н-  та  -нн-  у прикметниках, використовуючи як приклади такі слова: блакитний, журавлиний, височенний, цінний.

 

VII. Домашнє завдання: § 33. Вправа 401 або

       Скласти діалог за вивченою темою  «Правопис -н- і –нн- у прикметниках», використовуючи завдання та правила з підручника.

 

Тема: Відмінювання іменників третьої відміни

Мета: повторити та поглибити знання учнів про відміни та групи іменників; формувати вміння знаходити іменники третьої відміни з-поміж інших слів, визначати їх відмінок; сприяти зміцненню навичок відмінювання іменників третьої відміни в однині та множині; розвивати логічне мислення, орфографічні та пунктуаційні навички; виховувати  науково-пізнавальні інтереси, виховувати позитивні риси характеру: наполегливість, мудрість, скромність і т.п.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Засоби навчання: підручник, ІКТ, роздатковий матеріал.

                                           Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотиваційний момент

ІІІ. Актуалізація опорних умінь та навичок.

                       Граматичне анкетування

(дайте відповіді на кожне запитання анкети, обираючи з дужок будь-який іменник ІІ відміни й узгоджуючи його з іншими словами. Укажіть відмінок та закінчення іменника, обгрунтуйте його)

1.     Що ти хочеш перевірити, беручи участь у квесті? (Знання, везіння). Хочу перевірити знання (кого? що? – З.в.)

 КВЕСТ, -у, ч. Жанр інтелектуально-логічних ігор; полягає в розгадуванні різноманітних загадокпошуку відповідей на запитаннявиконанні завдань.

2.     З ким би ти хотів долати перешкоди? (Друг(ом), приятель, товариш(ем) –О.в.)

3.     Яку річ ти неодмінно візьмеш із собою? (Ліхтарик, компас, телефон)- З.в.

4.     Без чого ти не уявляєш свого життя? (Смартфон(а),  але телефону, футбол(у), конструктор (а)

5.     Ти ніколи не відчував … ( страх(у), жаль (ю), біль)

 

IV. Перевірка домашнього завдання

Вправа 247 (Народу, Базавлука(річка), серед степу, із Марса, Парижа…., із Криму)

V. Оголошення теми, мети уроку

Основне наше завдання – навчитися правильно підбирати відмінкові закінчення та пояснювати свій вибір за допомогою відповідних орфографічних правил.

1.     Розподільний диктант(І відміна, ІІІ відміна). Вправа з ключем.   

Воля, імовірність, пунктуальність, ікра, ідентичність, ера, ірреальність, дароносиця, хоробрість, естетичність, осика, стабільність, казка, рішучість.

 

Ключ: Підкресліть другу літеру в кожному слові. Прочитаєте продовження японського вислову: « Скромність - …. окраса мудрості».

Ви вже помітили, що на кожному слайді – зображення сови. А чи відомо вам, що символом мудрості є СОВА. З античних часів вона ще й символ пізнання, проникливості, а в Китаї ще й знак багатства.  Ця незвичайна пташка асоціюється і з  різними категоріями людей: із вченими, великі кpyглі окуляри з товстими лінзами  яких нагадують очі мудрої сови; з людьми, які ведуть нічний образ життя.

   Символом мудрості та пізнання сова стала тoму, що її природна поведінка нагадувала спосіб життя філософів, які прагнули до  усамітнення, а здатність сови бачити та чути в темряві зробили її ще й символом проникливості. Те, що це справді розумний птах, – факт.

 

2.     Робота з підручником: с. 123 опорна таблиця

Робота біля дошки.  Провідміняти за опорною таблицею слова

Любов, мудрість, солі визначити закінчення

Робота з підручником: с. 123 (в О.в…..)

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

          Орфографічна хвилинка

Галуззю, повінню, мудрістю, кров’ю, Об’ю, матір’ю, кіновар’ю, верф’ю, совістю, ніччю, безліччю, юністю.

КІ́НОВА́Р.

1. КІНОВА́Р род. у, чол. Мінерал червоного кольору різних відтінків; сірчиста ртуть, цинобра. 

2. КІ́НОВАР род. і, жін. Червона фарба, яку добувають із сірчистої ртуті.

 ВЕРФ, і, жін. Сукупність споруд на березі річки, моря і т. ін., де будують і ремонтують судна.

 ФАЛЬШ, і, жін. і у, чол.

1. Підробка, обман, шахрайство. 

2. Удавання, нещирість, лицемірство.  //  Відсутність природності, правдивості в чому-небудь; надуманість. 

 3. Неточність, спотворення звуків, мелодії тощо під час співу, гри на інструменті.

               Отже, в іменниках ІІІ відміни у формі О.в….

            подвоєння відбувається….

            апостроф ставиться….

            подвоєння не відбувається….

Робота з підручником: с. 123 опорна таблиця – кличний відмінок

Поставити подані іменники в кличному відмінку

Радість, мудрість, пам’ять, осінь, печаль.

-         Як у літературі називається таке звертання?

 

Робота біля дошки. Провідміняти іменники ІІІ відміни, що вживаються в множині: тіні, відповіді, вісті.

Творча робота (сильніші учні)

Написати творчу роботу (3-4) речення, використовуючи подані іменники третьої відміни.

Гордість, честь, чесність, вимогливість, людяність, гідність, любов, радість, скромність, працьовитість, мудрість, наполегливість, дисциплінованість.

 

  VІ. Підсумок уроку.

   VІІ.  Домашнє завдання: § 22 (с. 122-124). Вправа 265. 


11 клас

Тема: Речення як основна синтаксична й комунікативна одиниця. Риторичне питання, його стилістичні функції. Предикативна (граматична основа) речення.                          

Мета: систематизувати знання учнів про речення, стилістичні функції речень, граматичну основу, формувати вміння  визначати  підмет із присудком; розвивати логічне мислення, уміння узагальнювати й систематизувати наукову інформацію; виховувати любов до художнього слова – творчості В. Підмогильного.

Міжпредметні зв’язки: українська література.   

Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, пунктуація, стилістика.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

                                   Перебіг уроку

І. Організаційний момент.                       

Міні-тренінг «Подаруй усмішку».                                                        

IІ.  Перевірка домашнього завдання

1.     Тестова перевірка теоретичного матеріалу про словосполученння.

2.     Перевірка домашньої вправи 107.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

    Слова Руслани Дудич

Якщо буває ліньки щось робити,                                                                                                           

Тоді лише задумайся на мить                                                                                                                       

- Хтось все життя лиш мріє говорити,                                                                                                

Комусь цей світ побачити кортить.

Слово вчителя…

Робота з підручником с.106.  Розгляньте таблицю і дайте їй назву.                                                          

  IV.  Виконання вправ на закріплення вивченого.

1. Робота біля дошки. Пояснювальний диктант. Записати речення, підкреслити в них усі члени речення. Зробити повний синтаксичний розбір одного з речень (письмово).

1.     Степан був високий, тілом міцно збудований і смуглий на обличчі. 2. Справді, Надійка здавалася йому кращою від усіх жінок на пароплаві. 3. Проходячи повз книгарню, він спинився коло вітрини й почав розглядати книжки.

 

2.     «Єдиний шлях, що веде до знань, - це діяльність».

  Отож далі працюємо в парах.

 Робота в парах.  Спостереження з елементами аналізу

    Текст «Місто» - с.103, підручник з української літератури. Кожна пара отримує картки із завданнями. Виконавши їх, робить висновки про певні ознаки речення.

1 пара

Випишіть  просте двоскладне речення. Схарактеризуйте  речення за метою висловлювання та інтонацією. Поясніть розділові знаки.

 2 пара

   Випишіть  просте односкладне речення. Схарактеризуйте  речення за метою висловлювання та інтонацією. Поясніть розділові знаки.

3 пара

   Випишіть  просте ускладнене речення.  Схарактеризуйте  речення за метою висловлювання та інтонацією. Поясніть розділові знаки.

4 пара  

   Випишіть  питальне речення.  Схарактеризуйте  речення за інтонацією та складом граматичної основи.

3.     «Навчання без роздумів – марне»

Спостереження за стилістичними функціями риторичних питань

1.     Яка роль риторичних питань у текстах?

2.     Чи трапляються окличні речення в текстах наукового та ділового стилів?                      

3.     Наскільки поширені вони в текстах художнього та публіцистичного стилів?

V.    Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Сьогодні на уроці для мене важливим було…                                                                               

Мені ще потрібно повторити ....                                                                              Вивчити ….  

Слово вчителя

Слова Руслани Дудич:                                                                                                                                      Якщо тебе обурюють проблеми, 

Тоді подумай щиро, без вагань, 

Скільки людей випрошують у неба                     

Хоча би день прожити без страждань?

VI.    Домашнє завдання:

     §20. Вправа 112



Комментариев нет:

Отправить комментарий